Kókuszolaj jótékony hatásai

kokuszolaj

A kókuszzsír vagy kókuszolaj manapság nagyon elterjedt az egészséges életmódot támogatók körében. Nem csoda, hisz a hidrogénezett, transzzsírokkal teli sütőolaj helyett egészséges alternatívát jelent sütéshez, főzéshez egyaránt.

A kókuszzsírt közepes szénláncú zsírsavak alkotják, ez teszi lehetővé, hogy hő hatására ne roncsolódjon a szerkezet. A hevítés során nem jönnek létre benne transzzsírsavak, így a hőkezeléssel készült ételekhez a legalkalmasabb a kókuszolaj. De nem csak ebben merül ki a kókuszolaj egészségmegőrző hatása.

Antibakteriális hatás

kokusz_zsirEgy ismert elnevezés szerint a kókuszolaj „a természet egyik legfőbb élharcosa a kórokozók elleni küzdelemben”. Mindez abból adódik, hogy a kókuszolaj a szervezet számára elengedhetetlen zsírsavakat tartalmaz. Nagy részben megtalálható benne az úgynevezett laurinsav. A laurinsav jellegzetessége, hogy az anyatejben is előfordul. Az anyatejről pedig köztudott, hogy csecsemőkorban a kisbabák számára védelmet nyújt a különböző betegségek és fertőzések ellen. A kókuszolaj majd 50%-ban tartalmazza ezt az értékes anyagot, amely a szervezetbe jutva megöli és elpusztítja a baktériumokat és vírusokat.

Segíti az emésztést

A kókuszolaj jól méregtelenít, megszüntetheti a gyomor és a bél rendellenességeit. A kókuszolaj 92%-ban telített zsírsavakat tartalmaz. Ezek nagy része közepes láncú zsírsav, melyek gombaölő és antibakteriális hatással is bírnak. A kókuszolaj segít a gombák és paraziták okozta emésztési zavarok, mint például az egyre elterjedtebb IBS – irritábilis bél szindróma – leküzdésében. Továbbá tudományosan bizonyítható, hogy a kókuszolaj serkenti az anyagcserét és javítja a pajzsmirigy működését.

Szerepe a fogyásban

A kókuszolaj „jó” zsírsavakat tartalmaz, amelyek többsége közepesen hosszú szénláncú.

Ezek a zsírsavak a szervezetbe kerülve nem rakódnak le, közvetlenül a bélből szívódnak fel, és nem zsírokká, hanem egyből energiává alakulnak át. A kókuszolaj zsírsavjai nem vesznek részt a szervezet zsíranyagcserében, nem alakulnak át zsírpárnákká, meggátolva így az elhízást!

A pajzsmirigy nem megfelelő működése szerepet játszik az elhízásban. Felettébb érdekes bizonyíték a kókuszolaj elhízásgátló szerepére, hogy a trópusokon, ahol az emberek rendszeresen sütnek-főznek kókuszolajjal, sokkal de sokkal kevesebb elhízott egyént találunk, mint mifelénk.

Szív –és érrendszeri problémák megelőzése

A kókuszolaj megelőző szerepet játszik a szívbetegségek elkerülésében, mivel segít egyensúlyban tartani a koleszterinszintet; továbbá megőrzi az érfalak rugalmasságát. Mivel a kókuszolaj hő hatására nem bomlik, használatával így elkerülhetjük a szív –és érrendszerre nagy veszélyt jelentő, ún. transz-zsírokat.

Cukorbetegség

Ausztrália vezető orvosbiológiai kutató intézete, a Garvan Institute of Medical Research tanulmányai és kutatásai alapján bizonyítható, hogy a kókuszolaj a cukorbetegség kialakulását csökkentheti és javíthatja az inzulin érzékenységet. A Magyar Cukorbetegek Szövetségének közleménye szerint nyugodtan fogyaszthatják cukorbetegek is, mivel az inzulin jelenléte nélkül is képes táplálni a sejteket.

Agyi működés felturbózása

A kókuszolaj nagy mennyiségben tartalmaz ketonokat. A legújabb neurológiai kutatások értelmében a ketonok a „szervezet üzemanyagutánpótlásáért felelnek”, különösképpen az agyra vonatkozóan. A ketonok a szervezetben lévő zsírok lebontásának melléktermékei, normál esetben kis mennyiségben keletkeznek. A keton-szint koplalással, vagy kevés szénhidrátot tartalmazó étrend követésével növelhető számottevően, illetve kókuszolaj fogyasztással.

A kókuszolaj közepes szénláncú zsírsavjai ugyanis nem raktározódnak, energiaforrásként szolgálnak így segítik a keton-szint növelését. Ezen zsírsavak a májban például azonnal ketonokká alakulnak át, így biztosítva energiát az agyunk és más szerveink számára.

A ketonokról érdemes még megemlíteni, hogy alternatív energiaforrásai lehetnek az olyan sejteknek, amelyek elhalással küzdenek. Egyes elméletek szerint a keton-szint megnövelésével az egyre inkább elterjedt betegségnek számító Alzheimer-kor által elpusztított agyi sejtek újraélesztése sem lehetetlen velük – így természetes gyógymódot nyújthatnak az amúgy gyógyíthatatlan betegségnek számító kór ellen.

Nyugtató hatás

Nyugtató hatása miatt egy cseppnyi kókuszolajjal leküzdhető rohanó világunk egyik jellegzetessége, a stressz is. Finom mozdulatokkal, a halánték környékén elegyengetett kevéske kókuszolaj bizonyítottan jobb közérzetet biztosít.

Hajápolás kókuszolajjal

A kókuszolaj jótékony hajápolási tulajdonságait már a kezdetektől fogva felismerték. A kókuszolaj elengedhetetlen fehérjeforrása a hajszálaknak, így kiváló hajkondicionáló, széppé és fényessé varázsolható vele a hajunk. Ezenkívül ápolja fejbőrünket. Rendszeres használatával pedig megelőzhető, illetve leküzdhető a korpásodás is.

A Kókuszolaj és a bőrápolás

A kókuszolaj a bőr számára is fontos tápanyagforrás. Beszédes tény, hogy a kókuszolaj számos bőr –és testápoló krém alapját képezi. Az egész testen nyugodtan alkalmazható. Kiválóan hidratálja a bőrt, megelőzi annak elzsírosodását. Az arcra kenve pedig a ráncoktól is megszabadulhatunk. Egészségügyi szempontból nézve pedig olyan bőrbetegségekre és gyulladásokra van jótékony hatással, mint például a pikkelysömör vagy az ekcéma.

Sebek és hegek kezelése kókuszolajjal

Bőrsejtregeneráló hatása miatt a kókuszolaj kiválóan alkalmazható sebhelyek és hegek kezelésére, felgyorsítja azok gyógyulási ütemét. A sérült részre kenve vékony réteget képez. Fertőtlenít, óv a portól és a baktériumoktól.

+ A gyógyíthatatlan mégis gyógyítható lenne kókuszolajjal?

Az emberi szervezet által a laurinsavból előállított monolaurin egy olyan monoglicerid vegyület, amely segíthet olyan kártékony baktériumok, mint például a ’ Helicobacter Pylori’ vagy a ’ Giardia lamblia’ pusztításában. A kutatók ebből kiindulva elkezdték vizsgálni, hogy a laurinsav vajon miképpen viselkedne az olyan súlyos és a tudomány jelen állása szerint gyógyíthatatlannak számító megbetegedések kapcsán, mint például a rák, a HIV és az Alzheimer-kór. Az első vizsgálatok meglepően pozitív eredményeket mutattak. Mivel a kókuszolaj nagy mértékben tartalmazza a laurinsavat, ezért igencsak megnőtt az „eszmei értéke” a tudományos berkekben is.

További érdekességek:

A kókuszolaj füstpontja a főzőolajok közül a legmagasabb. A füstpont az a hőmérséklet, ahol elindulnak a káros oxidációs folyamatok az olajokban. Hőkezelés hatására közismert, hogy különböző bomlástermékek keletkeznek, olyanok mint az ún. transz-zsírok, amelyekről elég csak annyit megemlíteni, hogy nagy mennyiség bevitelekor jelentősen hozzájárulnak a szervezet koleszterin szint csökkentéséhez, illetve az artériák elzáródásához.

Jelenleg a kókuszszír két alapvető fajtáját különböztetjük meg: a szűz és a szűrt típusú kókuszzsírt. Közös tulajdonságuk, hogy kinyerésükhöz nem használnak semmilyen vegyi anyagot, hiszen úgynevezett hideg-sajtolásos eljárással készítik, mely által ráadásul a kókuszdió összes pozitív tulajdonsága megőrződik.

A szűz kókuszolaj jellemzője, hogy mind illatában, mind ízében érződik a friss kókuszos jelleg. A szűrt kókuszzsír egy íztelenítési-szagtalanítási eljáráson esik át, hogy egy teljesen semleges ízű és illatú termékké válhasson. Fontos kiemelni, hogy ezen eljárás során sem alkalmaznak vegyi anyagokat! Sütéshez, főzéshez a szűz és a szűrt kókuszzsír is egyformán felhasználható.

bigstock-coconut-oil-for-alternative-th-28187918